Aluminiumbåtar har blivit väldigt populära de senaste åren. I takt med att populariteten har stigit, har också antalet modeller på marknaden ökat drastiskt. Det finns idag massor med olika modeller från ett flertal tillverkar att välja bland. Det är inte alla som håller måttet, men du kan idag få tag på en otroligt robust och bra allroundbåt för mycket mindre pengar än bara för några år sedan.

Begagnatmarknaden för aluminiumbåtar är otroligt stark och är de bara prissatta rätt så får de inte ligga länge på Blocket innan de säljs. Dyrast är Buster som fortfarande lever på gamla meriter – men de nya båtar som säljs idag är av en helt annan konstruktion än då de första Buster såldes. Det är inte för inte som utvecklingen har gått framåt.

Vi listar här de 5 viktigaste sakerna att tänka på när du ska köpa en aluminiumbåt:

1. Ditt Behov

Vad ska du ha din båt till? Du kanske trodde att vi skulle gå in på helsvetsade skrov och skrovmellanrum, tjocklek och konstruktion? Det kanske är viktigt för några idag, men faktum är att många av de modeller som idag säljs nya faktiskt är rätt lika. Det är starka och bra skrov, oftast helsvetsade som kommer hålla i många är. Så vi börjar istället att titta på ditt behov. Om du ska åka i en insjö och fiska lite, behöver du inte en särskilt lång båt, du kommer nog inte ha så höga vågor och kan klara dig med en klass D. Men ska du ut till stugan på en ö i skärgården så måste du kolla på klass C i certifiering. En längre båt hjälper dig generellt i högre sjö och du kan givetvis få plats med fler saker och passagerare. Men vi börjar här. Ska du fiska så är också frågan om hur många ni är som ska fiska samtidigt. Bara du och polaren? De kortaste modellerna på ca 4-4,5 m bör räcka.

2. Din budget

Nu blev vi tråkiga igen. Men du kan absolut köpa de mest otroliga båtarna bara du har pengar, givetvis. Peter Forsbergs Anytec 1221 med 4x400hk (1600hk!!) hade ”inget att gnälla på”. (Klicka för att se filmen).

Men normalt sett så köper man inga sådana båtar för ett normalt skärgårdsbehov. När det gäller budget så har man tidigare ofta grovt räknat med att det skulle kosta ca 1000kr per hästkraft och sedan ca 150.000 för båten. Med kronans svaga läge stämmer det här inte längre. Du bör räkna med att lägga ca 150.000-200.000kr minst om du ska ha en begagnad Buster styrpulpet av någorlunda nyare årsmodell. Mycket pengar och du har ingen aning om historiken, hur den tagits hand om eller hur länge den går innan den rasar. Men båten är oftast i bra skick. Nu går vi inte in mer på begagnat, för det är en egen artikel bara det. Ska du ha en ny styrpulpet i aluminium får du, hos de flesta återförsäljare, lägga upp minst 250.000kr beroende på motorstorlek, båtlängd, tillbehör, styrning etc etc.

Om du istället väljer ett märke som är mindre känt än Buster, t ex UMS, Smartliner, Kimple etc kan du landa runt ca 150.000-160.000 för en helt ny aluminiumbåt ca 4,5-5 m med en helt ny motor. Det är alltså billigare att köpa en helt ny båt än en begagnad. Det beror givetvis på att begagnatmarkanden inte har hunnit med att kronan är mindre värd samt att många fortfarande håller fast vid gamla båtmärken.

Exempelvis så kan du köpa en Smartliner 170, 5m lång aluminiumbåt med 30hk 4-takts Hondamotor med elstart och reglage för 102.890kr. Det tycker vi är ett otroligt pris!

3. Motorstorlek

Vi gick in lite på behov under första punkten. Det samma gäller hur stor motor du behöver. Det handlar inte bara om att köra snabbt utan också om att köra säkert, och kunna plana med mycket last, om det är det man har behov för. En 5m aluminiumbåt med 50hk gör säkert 27-30 knop, men det är ingen hastighet du vill köra last i. Om du ska ut med vännerna och fiska kan det helt klart räcka med 15 hk-30 hk, då givetvis färre gäster vid 15 hk. En båt planar vid ca 10-12 knop beroende på formen, och då går den ju över själva vattnet och inte i vågorna. Det går mycket snabbare och är bränsleeffektivare om man kommer upp i planing jämfört med om man måste flytta en stor våg vatten framför båten. Dock så kan de ju bli så ända, pga att du lastar. Om det är du och din partner som ska ut på en skärgårdstur inomskärs räcker en 4,5m båt med 30 hk utan problem. Ska du lasta lite, satsa på lite mer längd men en starkare motor, gärna 50 hk. Små korta båtar kan klara 6 hk men då handlar det om att den ska gå framåt och kunna klara en fisketur.

4. Märke

Det här gäller både motorer och båtar, men vi är ibland väldigt fastlåsta vid våra uppfattningar och inställningar till vilket båtmärke och motormärke som är bäst. De klassiska märkena Yamaha, Mercury och Honda är otroligt starka men på sista tiden har också Tohatsu samt Parsun blivit populära. Dels för att de är otroligt mycket billigare. Tohatsu har varit med länge men Parsun återstår att se hur bra de är på sikt. Det gäller att välja en båtmotor av ett bra märke som den du köper båten av, eller att det finns någon nära dig som kan serva den. Det är viktigast när det gäller märke. Det är ju som bekant en hel del underhåll på motorer, och då de är rätt dyra är man beredd att betala för konservering och service varje år. Välj ett motormärke det finns en auktoriserad verkstad för.

När det kommer till båtmärken så är det inte lika viktigt att det finns en auktoriserad serviceverkstad. Det är inte så mycket att göra på själva båten mer än bottenmålning och någon tvätt. Du behöver inte rubba och vaxa en aluminiumbåt. Men absolut bottenmåla den. En del skippar det, då de trailar den. Ska du ha den i ett tag dock bör du se till att det inte bildas alger och fastnar växter under. Styrningar, motorer etc hör inte som vid bilköp till bilen. De är separate. Det gör att du i stort sett kan välja vilken båt du vill och montera en motor på. Men det är oftast inget man gör själv. Därför rekommenderar vi att du köper båt och motor av samma leverantör, och får den riktigt monterad, testad och klar för att användas. Det blir mycket roligare än att få hem en tom båt där du vet att du måste ha en lift och börja skruva motor direkt. Du vill ju ut på sjön!

Den magiska båtkvadraten

The Magic aluminium boat quadrant
Den magiska båtkvadraten för aluminiumbåtar. Denna bild är baserad på Blockets priser för nya båtar från återförsäljare samt egna upplevelser. Vi tar ej ansvar för om det stämmer exakt eller är helt fel. Använd efter eget sunt förnuft!

Vi tänker oss en kvadrat, lite på halvt skoj likt ”Gartners Magic Quadrant” som de ofta gör och placerar in olika märken och deras förmågor i. Om vi i vår nya Magic Aluminium Boat Brand Quadrant placerar ut de olika märkena (det finns fler) så skulle det kunna se ut som ovan. Vi går efter en axel med högsta pris och mest design för dyra pengar längst ner till vänster. Där hamnar Anytec och Arronet. Otroligt bra båtar med otroliga specifikationer, men knappast en lågprisbåt för det behov och budget som de flesta har. Har man det, grattis – du kan lämna guiden och gå och köpa en direkt! Vi tänker oss att Faster och Linder är lite mer etablerade, och därför har lite högre pris. De har säkert också dyrare organisationer. Spekulationer. Det blir intressant när vi tittar högst upp till höger, det så kallade ”lågprissegmentet”. Där hamnar (i vår tolkning) märken som du säkert sett på Blocket: Kimple (som ser ut att säljas i bulk, inplastad liggandes på hög på många annonser), Alloycraft, Master och UMS. Smartliner (som vi representerar), hamnar mitt mellan lågpris och visionär, med snygg design. Nu är det ju vi själva som skriver det här så du får väl ta det med en nypa salt; men vi menar faktiskt att Smartliners aluminiumbåtar hamnar precis här. Smartliner är markerat med gult så att det ska vara uppenbart att vi ligger bakom denna bild, och endast har plottat ut andra märken för att underlätta för dig att skaffa dig en uppfattning. Du har säkert en egen uppfattning, eller får en annan om du vänder dig till något annat märket. Men för oss stämmer bilden. Designen på exempelvis UMS båtar är lite mittemellan. Det är ingen topdesignad båt som till exempelvis Ockelbos aluminiumbåtar, men heller ingen Kimple, som vi visserligen visst tycker kan vara snygg och väldesignad.

Vi hoppas modellen kan hjälpa dig lite.

5. Inköpsställe

Sista punkten i vår köpguide om vad du bör tänka på när du köper aluminiumbåt blir då att diskutera inköpsställe. ”Normalt” kanske du köper din båt av din lokala handlare, eller tar ett släp och orkar åka max 10 mil, för att både spara en slant samt för att få lite mer utbud. Dessutom vill du ju ha båten nu, och alla finns normalt sett inte på lager. Vi skulle vilja utmana det här sättet att se på sin båtköpsprocess. Istället vill vi slå ett slag för onlinehandeln. Att köpa varor online blir idag mer och mer populärt och vi köper online som aldrig förr. Det är sant att det finns negativa sidor av det här också, men utvecklingen har gjort att det finns ett enormt utbud av produkter från hela världen med bara några klick bort. Tesla, den oerhört populära elbilen, eller ja, elsportbilen kanske man ska skriva, beställs nästan helt online. Någon har säkert provkört eller besökt ett utställningsrum, men slutprodukten beställer man online. Med båtar har det inte varit så, förrän nu. Du kan köpa hela Smartliners sortiment direkt på hemsidan allroundbåtar.se. Istället för att du undrar vad det skulle kosta med den eller den motorn eller med det tillbehöret, så kan du bygga ihop din båt själv efter, ja just det – ditt behov och din budget! Och det online. Allroundbåtar.se levererar direkt hem till dig över hela Sverige. Så du behöver inte hålla på att köra släp själv. Och allt kommer färdigmonterat och testat. Det är bara att kasta loss!

För de som inte gillar det här så kan man givetvis besöka ett testcenter och få prova och klämma och känna. Men många vill idag ha information direkt samt kunna beställa direkt. Vi köper vitvaror, bilar, mat, skor, kläder, friggebodar och bastu online – så varför inte båtar?

Vi hoppas den här guiden har hjälpt dig lite, och vi är ledsna om vi inte gick in på de tekniska detaljerna, skrovtjocklek samt svetsningsteknik. Återigen så är många aluminiumbåtar ganska lika även om det givetvis skiljer en hel del mellan flera olika tillverkare.

Att äga en aluminiumbåt är något vi kommer att skriva om också. Det är ofta ett underhålls- och bekymmersfritt ägande, precis som man tänker sig. Man ska dock aldrig glömma att det är en båt, precis som andra båtar, som kräver viss omsorg, motorservice samt en tvätt då och då!

Har du fler frågor? Du kan antingen kontakta oss på Smartliner eller läsa en FAQ med vanliga frågor på Allroundbåtar.se.